Sabtu, 21 April 2012

B.A.C.A.: Bacalah Dengan Jelas - (Free Flow Part)



" .. Tiba tiba anak arnab yang rupanya seakan - akan menyerupai chipmunks itu berkata - kata padanya ... Salam amat terkejut dengan apa yang sedang berlaku betul -betul  ' secara langsung ' di hadapan matanya itu.. Biji matanya terbeliak seperti mahu terkeluar.  Suara binatang itu garau dengan tahap bass yang sangat tinggi. Ia agak tersasar dari jangkaan Salam selama ini. Jauh tersasar. 

" ... Norma kebiasaannya binatang secomel ini pastinya bersuara halus, manja dan keanak - anakan yang bisa mencairkan hati semua orang menjadi lembut dan penyayang. Tapi tidak pada hari ini, saat ini.. Suaranya seolah - olah persis seorang ' sifu ' yang memberikan amanat terakhir pada anak didik pewaris perguruannya. .. " 

" ... Suasana disekeliling Salam seolah -olah terhenti. Tiada satu pun bunyi yang kedengaran, Semua aktiviti yang berlaku disekelilingnya tadi telah hilang entah ke mana. Tiada satu pun pergerakan objek dapat dikesan, walaupun pergerakan angin. Telinganya seolah - olah dicucuk dan dihentam oleh suatu tekanan atmosfera yang amat tinggi ... "

" ... Kini ruang waktu dan tempat itu hanyalah di antara dia dan anak arnab itu sahaja... Anak arnab itu merenung tepat ke dalam mata Salam, sambil menggerak - gerakkan kepalanya...

 " Salaam ... " Itulah perkataan pertama yang terpacul keluar dari mulut dan ' gigi arnab ' anak arnab  itu. Salam terpaku ... 

" ... Tidak tahu apa yang harus dijawabnya ... seluruh badannya seolah - olah menggigil tidak bertenaga. Kesejukan,  namun peluh tak henti henti mengalir dari setiap rongga bulu roma Salam ... " Kau bagi salam kat aku ke, kau panggil nama aku? " Soal salam inginkan kepastian dari anak arnab itu ... " Aku panggil nama kaulah!! Kalau aku bagi salam, Assalamualaikum !! ... " Jawab anak arnab itu selamba ...  "

" ... Salam merasakan seolah - olah pernah mendengar perbualan ini sebelum ini dengan kawan baiknya Mat Jidin. " Engkau ni siapa sebenarnya???" salam memberanikan diri bertanya kepada binatang tersebut. Manalah tahu roh Mat Jidin telah menyerap masuk ke dalam badan comel si arnab cokelat ini... " Siapa aku tak penting ... Yang penting kau mesti BACA, kau mesti BACA .." Sambung anak arnab itu lagi ... " 


" .. Baca apa ?? " Tanya Salam Kehairanan.. " BACA-lah dengan jelas dan terang , agar kau faham dan sedar apa yang kau baca ... Fikirlah dengan fikiran yang tenang apa kewajiban kau ... " Begitu dalam makna yang tersirat dari jawapan anak arnab itu .. "

" ... Salam terdiam, terkedu. Mulutnya terkunci, tak mampu berkata apa - apa lagi.  Sejurus selepas itu, keadaan kembali kepada suasana normal. Bunyi deruman kenderaan kembali bergema, suara jeritan kanak - kanak bermain juga kedengaran. Angin petang kembali bertiup tenang. Anak arnab itu juga kembali bisu .... "


** Bersambung di dalam naskhah novel yang akan terbit di pasaran tak lama lagi .... Nantikannya

Salam


B.A.C.A.

NYSM  ® all rights reserved


1 ulasan:

  1. " Salaam ... " Itulah perkataan pertama yang terpacul keluar dari mulut dan ' gigi arnab ' anak arnab itu. Salam terpaku ...

    BalasPadam

Nak tumpang merepek? Ikut suka kau lah...