Sabtu, 21 April 2012

B.A.C.A - (Chapter 1 - Pagi Yang Psiko - Muka 3)

Bila tengok kumpulan semut itu gugur di medan perjuangan, Salam teringatkan keluarganya di kampung. Wajah ibunya Mak Nab dan adik-adiknya Salim dan Salman silih berganti di fikiran.

“Abang kata janganlah makan kat sini. Bersepah nanti semut datang la..” Tegas Salam mewarisi kepimpinan arwah ayahnya, Encik Shuib.

Salim dan Salman tidak memandang langsung muka abang mereka. Mulut mereka sedang asyik mengunyah ketulan nugget ayam berbentuk hati sambil mata tepat ke arah skrin tivi. Kemudian mereka tertawa. Bukan kerana mengejek abang sulung mereka itu tetapi lebih kepada tidak tahan melihat betapa kelakarnya melihat mahluk asing itu jatuh berguling disepak Kamen Rider.

Dalam ketawa yang terbahak-bahak pada skala 3, tiba-tiba kaki Salim tersepak gelas sirap yang berada di sisi pinggan menemani.

“Praaaaaaaaaaaaaaaaaa!”


Salam kaget. Air tumpahan itu meluru ke arah buku lali bagaikan tsunami. Sekaligus membasahi hujung seluar jeannya yang carik di tumit.

“Aku dah kata!!!”


“”Pang!!!!”
Sebuah tamparan hinggap ke pipi Salim dengan begitu hebat tanpa ada kata-kata aluan.

“Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!” Salim berteriak sambil memegang pipi. Dia bingkas bangun meluru ke dapur dengan merengus. Dalam perjalanan ke dapur, habis juga bunga plastik, kotak tisu serta ubat-ubatan "Dairek Selling" Mak Nab dilemparkan ke lantai. Salim mengamuk. Jenis panas baran mengalahkan ahli parlimen bersidang.

Salman yang baru berusia tujuh tahun memerhatikan sahaja gelagat kedua orang abangnya sambil mencicah nugget terakhir ke pinggan sos. Selesai menyuap, dia mengesat kesan minyak di tangan ke baju. Dia memeluk lutut. Sambung melihat makhluk asing dibelah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nak tumpang merepek? Ikut suka kau lah...